kärlek

(kan även vara det mest uttråkande som någonsin skrivits men otroligt fint och värmande om man har en förkärlek för formler i själen. speciellt som det är hundra procent spontant och engagemanget fanns till tvåhundrafemtiotre procent)

ebba säger: var det kul på din mesträning
PEKKA säger: ja rå kul och fett jobbigt vi spela fotboll 4 mot 4 i 80 min sen orka vi inte mer
ebba säger: mesigt
ebba säger: du skulle vart med mig det var riktiga grejer det
PEKKA säger: hah  jaa men du skulle vart med mig jag och norrmannen satsa friskt i närkamperna
PEKKA säger: även med vägg nära
ebba säger: mysigt
PEKKA säger: tänk dig en svetig 80-90 kilo norrman
ebba säger: mm jag fantiserar vilt
ebba säger: hur mkt väger du?
PEKKA säger: 86
ebba säger: jamen då är det ju jämnt skägg
PEKKA säger: ja jag vet. ska vi räkna ut kraften ?
ebba säger: JAAA
PEKKA säger: vi tar rogers favo
PEKKA säger: Massa gånger accelration= Energi !
ebba säger: nej
ebba säger: = kraft ... F= mg
PEKKA säger: jaja
PEKKA säger: isf har jag ju en kraft på
PEKKA säger: vi säger båda väger 85
PEKKA säger: 85*9,82 PEKKA säger: *2
PEKKA säger: 1699,4 N
PEKKA säger: och vi springer i  säg 5m/s
ebba säger: fast asså du får ju bara räkna med hälften av kraften
PEKKA säger: varför ?
ebba säger: eftersom att dte är ju bara en kraft åt gången man kan räkna med krafterna är ju motriktade
PEKKA säger: haha
PEKKA säger: förlåt
ebba säger: ja bra
ebba säger: men fortsätt med hastigheten det var intressant
PEKKA säger: men vi säger typ  4,2 runt 15km/h
PEKKA säger: fortare än så går det aldrig
PEKKA säger: sen så tar stöten 0,1 sekunder max
PEKKA säger: vi säger det
PEKKA säger: men vilken formel ska vi använda
PEKKA säger: vi smalar fakta först det är ju 2 förmål med en karft på 850N och V=14,5 tidför stöt 0,1sek
PEKKA säger: energi är = Kraft gånger accerlation lr ?
ebba säger: jag kan hämta formel
PEKKA säger: do it
ebba säger: jag hittade den inte men asså effekt som vi ska ha ut
ebba säger: är ju P = W/t
ebba säger: W= mv2/2
PEKKA säger: jaa men bra  enrign är ju
ebba säger: så om vi räknar om från massan och dte där
PEKKA säger: jag räknar enrgin
PEKKA säger: 860
ebba säger: har du räknat med m/s
PEKKA säger: per person
ebba säger: och det är ju upphöjt i två
ebba säger: inte ggr två
PEKKA säger: jaa räkna med 4,5 runt ja
PEKKA säger: per person that is
ebba säger: okej ja och om du då delar det i stötöhgonblicket
PEKKA säger: men ska vi inte ta med båda
ebba säger: så får du ju ut effekten om tex du springer in i norrmanne
PEKKA säger: men samtidigt har jag ju han en kraft  ska inte den tas med
PEKKA säger: lr är den onödig för den är motriktad ?
ebba säger: ja men nu tänkte jag om den ena av er står still. hmmm...
PEKKA säger: båda älgar ju in då borde det ju vara båda
PEKKA säger: eftersom det är ju mer krafter än en bil som gör in en bil som kör framåt med än en som kör in i en stillastånde
PEKKA säger: tror vi tar gånger 2
ebba säger: haha jamen typ
ebba säger: är dte en elastisk stöt (A)
PEKKA säger: kanske det jo det borde det vara aja
PEKKA säger: 8606,25 per person
PEKKA säger: lr *2
ebba säger: nej men kommer du inte ihåg allt det där om lillap dvs rörelsemängd. där är ju kraftriktningen mest viktig ebba säger: jamen det blir ju större kraft om båda kommer farandes
ebba säger: så ta det gånger två
ebba säger: vi är nått stort på spåren
PEKKA säger: 17415
ebba säger: / o,1 ebba säger: hur kan 860 ggr två bli 17000
ebba säger: 1720 / 0,1 är alltså 17415
PEKKA säger: jaa
PEKKA säger: men jag räkna ju ut i förväg
ebba säger: effekten i stötögonblicket är alltså 17415
ebba säger: VSV!!!!!!!!!!!!!!!!!!
PEKKA säger: Jaa
ebba säger: (obs! ni har glömt att rita)
PEKKA säger: vänta


och där satt jag i skolbänken och trodde att jag inte skulle få nytta av mina fysikskills, skämmes ebba, skämmes!

Kommentarer
Postat av: Mysmannen

Tillägs fakta efter som 17415 är energie motsvarar det 1600 kg som faller från en meter höjd lr 800kg om det är vi skulle dela det på 2


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback